خروجي؛ آخرين گام توليد نرم افزار
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 38
نویسنده : مولوی
خروجي؛ آخرين گام توليد نرم افزار
در هفته‌هاي گذشته با روند توليد نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي آشنا شديم و نرم‌افزارهايي را كه در اين مراحل به آنها نيازمند بوديم، بررسي كرديم. آخرين مرحله از مراحل توليد يك نرم‌افزار چندرسانه‌‌اي، انتشار (Publish) آن است. در اين مرحله بايد پروژه به نحوي تنظيم شود كه در همه كامپيوترها قابل اجرا باشد و به همان نحوي كه در كامپيوتر ما ديده مي‌شود، در كامپيوتر كاربران نيز نمايش داده شود. البته برخي تنظيمات مورد نياز در همان مرحله طراحي بايد مد نظر قرار گيرد تا خروجي مطلوب ايجاد شود از جمله:

1ـ تفكيك‌پذيري (رزولوشن) پروژه

منظور از تفكيك‌پذيري همان تعداد پيكسل‌هاي پروژه در واحد طول و عرض پروژه است كه بيانگر اندازه خروجي هنگام اجرا خواهد بود. اگر كيفيت كمتر از رزولوشن مانيتور مقصد باشد، هنگام اجرا به صورت تمام صفحه، كوچك تر از صفحه نمايش خواهد بود و اگر بزرگ‌تر از رزولوشن نمايشگر مقصد تعريف شود، بخشي از پروژه هنگام اجرا نمايش داده نخواهد شد.

براي حل اين مشكل بايد در آغاز طراحي نرم‌افزار، تفكيك‌پذيري استانداردي كه بيشتر كاربران از آن استفاده مي‌كنند را به كار ببريم و برنامه را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه خود آن به صورت خودكار تفكيك‌پذيري مانيتور مقصد را با رزولوشن پروژه ما يكي كند.

به اين منظور اگر خروجي نهايي پروژه‌مان را در نرم‌افزار MMB توليد مي‌كنيم، بايد در بخش Project»Project settings»Display resolution گزينه Try to change to را فعال ساخته، رزولوشن دلخواه را در قسمت جلوي آن انتخاب كنيم. با اين كار، هنگام اجراي برنامه رزولوشن مانيتور مقصد به صورت خودكار به رزولوشن مورد نظر ما تبديل خواهد شد.

2ـ اندازه فايل خروجي

مورد ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد، حجم فايل خروجي است. از آنجا كه معمولا اين فايل‌ها از روي حافظه جانبي اجرا مي‌شوند، اگر حجم فايل خروجي زياد باشد، اجراي برنامه زمانبر خواهد بود. براي جلوگيري از اين كندي، بهتر است اندازه فايل اجرايي اصلي، كمتر در نظر گرفته شود و در هر قسمت، فقط هنگام نياز، فراخواني و اجرا شود. مثلا ابتدا به صورت اتوران فقط صفحه اول پروژه اجرا شود، سپس با انتخاب كاربر هر فصل يا قسمت برنامه، فراخواني و اجرا شود. براي كاهش حجم فايل اوليه نيز مي‌توان موارد زير را در نظر گرفت:

آ) در توليد فايل تا حد امكان از اجزاي برداري (Vector) به جاي اجزاي پيكسلي (Raster) استفاده شود.

ب) با تنظيم دقيق بخش‌هاي برنامه، هر بخش به صورت جداگانه توليد و در موقع نياز فراخواني شود.

پ) با استفاده از برنامه‌هاي بهينه ساز، حجم فايل‌هاي فلش توليدي خود را به حداقل مقدار برسانيد.

براي اين كه پروژه ما هنگام اجرا وابسته به برنامه خاصي نباشد، بايد آن را با پسوند exe توليد كنيم تا در تمامي سيستم عامل‌هاي ويندوز اجرا شود. البته در صورتي كه از فايل‌هاي فلش يا pdf در پروژه استفاده كرده باشيم، حتما بايد برنامه مورد نياز آن فايل را نيز همراه پروژه ارائه كنيم. در نرم‌افزار MMB براي توليد خروجي به صورت exe كافي است گزينه Compile را از قسمت File اجرا كنيد و براي اين كه فلش پلير همراه فايل exe خروجي توليد شود، در پنجره ظاهرشده گزينه Embed Flash Player Runtime تيك بخورد كه البته با اين كار اندازه فايل خروجي اندكي بيشتر خواهد شد.

اجزاي استفاده شده در نرم‌افزار به دو صورت ادغام شده در داخل برنامه (Embed) و فراخواني مسير فايل صوتي، تصويري و... مورد نظر (External) قابل استفاده‌اند. در حالت اول حجم اين اجزا به حجم فايل exe افزوده شده و حجم نهايي فايل ما بسيار زياد خواهد بود پس براي جلوگيري از اين حالت بهتر است تمامي فايل‌هاي استفاده شده را در كنار فايل اجرايي اوليه قرار داده و آنها را در مواقع مورد نياز فراخواني كنيم.

در فراخواني مسير فايل‌ها نيز به يك نكته بسيار مهم دقت كنيد: حتما اين مسيرها به صورت نسبي در نظر گرفته شوند، يعني از آنجا كه برنامه ما از روي حافظه جانبي اجرا مي‌شود و ممكن است در كامپيوتر ديگر كاربران نام‌هاي متفاوتي مانند :

D يا :E داشته باشد، اگر ما مسير فراخواني فايل‌ها را به صورت مطلق مثلا D:click.mp3 در نظر بگيريم، كاربر بايد پيش از اجراي برنامه فايل‌ها را به مسير مذكور كپي كند.

در نرم‌افزار MMB براي تعريف مسير فايل‌ها به صورت نسبي، كافي است از قسمت Project گزينه Path Replace را انتخاب كنيد و در پنجره باز شده با مشاهده و انتخاب نوع فايل‌هاي خارجي استفاده شده در پروژه، روي دكمه Replace All كليك كنيد تا مسير فايل‌هاي خارجي استفاده شده در پروژه به صورت نسبي تعريف شود. مثلا مسير فايل يادشده به صورت:

«SrcDir» click.mp3

خواهد بود و در اين صورت فايل اجرايي از هر مسيري اجرا شود، فايل مورد نظر نيز از همان مسير فراخواني خواهد شد. پس كافي است همه فايل‌هاي استفاده شده در برنامه كه مسير آنها به صورت نسبي تعريف شده‌اند، همراه فايل اجرايي روي CD يا DVD كپي شوند تا در موقع لزوم فراخواني و اجرا شوند.

براي راحتي كار و ايجاد نظم هنگام طراحي يك نرم‌افزار چندرسانه‌اي بهتر است در مسير دلخواهي از درايو كامپيوتر خود يك پوشه با نام پروژه خود بسازيد و داخل آن پوشه، پوشه‌هاي متفاوتي براي جاي دادن فايل‌هاي صوتي، تصويري و عكس تعريف كنيد و در تعريف مسير نسبي فايل نيز پيش از نام فايل، نام پوشه فايل مورد نظر را بيفزاييد.

مثلا براي فايل ياد شده به جاي مسير اول از مسير:

«SrcDir»Audioclick.mp3

استفاده مي‌كنيم با اين كار از شلوغي مسير اصلي پروژه جلوگيري كرده و به صورت منظم هر فايل را در پوشه مربوط به خود قرار خواهيم داد.

براي اجراي خودكار CD يا DVD توليد شده نيز لازم است يك فايل متني با نام autorun.inf به كمك نرم‌افزار Notepad در پوشه اصلي پروژه ايجاد كرده، داخل آن، كد زير را قرار دهيم.

[autorun]

OPEN=«نام فايل اجرايي.EXE»

ICON=«نام آيکن.

ico,0»

در هنگام رايت سي دي نهايي نيز كافي است فقط محتويات داخل پوشه اصلي پروژه، شامل فايل اجرايي، فايل autorun.inf و پوشه‌هاي حاوي فايل‌هاي پروژه را روي CD منتقل كنيد.

نويد حاتمي

خروجي؛ آخرين گام توليد نرم افزار
در هفته‌هاي گذشته با روند توليد نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي آشنا شديم و نرم‌افزارهايي را كه در اين مراحل به آنها نيازمند بوديم، بررسي كرديم. آخرين مرحله از مراحل توليد يك نرم‌افزار چندرسانه‌‌اي، انتشار (Publish) آن است. در اين مرحله بايد پروژه به نحوي تنظيم شود كه در همه كامپيوترها قابل اجرا باشد و به همان نحوي كه در كامپيوتر ما ديده مي‌شود، در كامپيوتر كاربران نيز نمايش داده شود. البته برخي تنظيمات مورد نياز در همان مرحله طراحي بايد مد نظر قرار گيرد تا خروجي مطلوب ايجاد شود از جمله:

1ـ تفكيك‌پذيري (رزولوشن) پروژه

منظور از تفكيك‌پذيري همان تعداد پيكسل‌هاي پروژه در واحد طول و عرض پروژه است كه بيانگر اندازه خروجي هنگام اجرا خواهد بود. اگر كيفيت كمتر از رزولوشن مانيتور مقصد باشد، هنگام اجرا به صورت تمام صفحه، كوچك تر از صفحه نمايش خواهد بود و اگر بزرگ‌تر از رزولوشن نمايشگر مقصد تعريف شود، بخشي از پروژه هنگام اجرا نمايش داده نخواهد شد.

براي حل اين مشكل بايد در آغاز طراحي نرم‌افزار، تفكيك‌پذيري استانداردي كه بيشتر كاربران از آن استفاده مي‌كنند را به كار ببريم و برنامه را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه خود آن به صورت خودكار تفكيك‌پذيري مانيتور مقصد را با رزولوشن پروژه ما يكي كند.

به اين منظور اگر خروجي نهايي پروژه‌مان را در نرم‌افزار MMB توليد مي‌كنيم، بايد در بخش Project»Project settings»Display resolution گزينه Try to change to را فعال ساخته، رزولوشن دلخواه را در قسمت جلوي آن انتخاب كنيم. با اين كار، هنگام اجراي برنامه رزولوشن مانيتور مقصد به صورت خودكار به رزولوشن مورد نظر ما تبديل خواهد شد.

2ـ اندازه فايل خروجي

مورد ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد، حجم فايل خروجي است. از آنجا كه معمولا اين فايل‌ها از روي حافظه جانبي اجرا مي‌شوند، اگر حجم فايل خروجي زياد باشد، اجراي برنامه زمانبر خواهد بود. براي جلوگيري از اين كندي، بهتر است اندازه فايل اجرايي اصلي، كمتر در نظر گرفته شود و در هر قسمت، فقط هنگام نياز، فراخواني و اجرا شود. مثلا ابتدا به صورت اتوران فقط صفحه اول پروژه اجرا شود، سپس با انتخاب كاربر هر فصل يا قسمت برنامه، فراخواني و اجرا شود. براي كاهش حجم فايل اوليه نيز مي‌توان موارد زير را در نظر گرفت:

آ) در توليد فايل تا حد امكان از اجزاي برداري (Vector) به جاي اجزاي پيكسلي (Raster) استفاده شود.

ب) با تنظيم دقيق بخش‌هاي برنامه، هر بخش به صورت جداگانه توليد و در موقع نياز فراخواني شود.

پ) با استفاده از برنامه‌هاي بهينه ساز، حجم فايل‌هاي فلش توليدي خود را به حداقل مقدار برسانيد.

براي اين كه پروژه ما هنگام اجرا وابسته به برنامه خاصي نباشد، بايد آن را با پسوند exe توليد كنيم تا در تمامي سيستم عامل‌هاي ويندوز اجرا شود. البته در صورتي كه از فايل‌هاي فلش يا pdf در پروژه استفاده كرده باشيم، حتما بايد برنامه مورد نياز آن فايل را نيز همراه پروژه ارائه كنيم. در نرم‌افزار MMB براي توليد خروجي به صورت exe كافي است گزينه Compile را از قسمت File اجرا كنيد و براي اين كه فلش پلير همراه فايل exe خروجي توليد شود، در پنجره ظاهرشده گزينه Embed Flash Player Runtime تيك بخورد كه البته با اين كار اندازه فايل خروجي اندكي بيشتر خواهد شد.

اجزاي استفاده شده در نرم‌افزار به دو صورت ادغام شده در داخل برنامه (Embed) و فراخواني مسير فايل صوتي، تصويري و... مورد نظر (External) قابل استفاده‌اند. در حالت اول حجم اين اجزا به حجم فايل exe افزوده شده و حجم نهايي فايل ما بسيار زياد خواهد بود پس براي جلوگيري از اين حالت بهتر است تمامي فايل‌هاي استفاده شده را در كنار فايل اجرايي اوليه قرار داده و آنها را در مواقع مورد نياز فراخواني كنيم.

در فراخواني مسير فايل‌ها نيز به يك نكته بسيار مهم دقت كنيد: حتما اين مسيرها به صورت نسبي در نظر گرفته شوند، يعني از آنجا كه برنامه ما از روي حافظه جانبي اجرا مي‌شود و ممكن است در كامپيوتر ديگر كاربران نام‌هاي متفاوتي مانند :

D يا :E داشته باشد، اگر ما مسير فراخواني فايل‌ها را به صورت مطلق مثلا D:click.mp3 در نظر بگيريم، كاربر بايد پيش از اجراي برنامه فايل‌ها را به مسير مذكور كپي كند.

در نرم‌افزار MMB براي تعريف مسير فايل‌ها به صورت نسبي، كافي است از قسمت Project گزينه Path Replace را انتخاب كنيد و در پنجره باز شده با مشاهده و انتخاب نوع فايل‌هاي خارجي استفاده شده در پروژه، روي دكمه Replace All كليك كنيد تا مسير فايل‌هاي خارجي استفاده شده در پروژه به صورت نسبي تعريف شود. مثلا مسير فايل يادشده به صورت:

«SrcDir» click.mp3

خواهد بود و در اين صورت فايل اجرايي از هر مسيري اجرا شود، فايل مورد نظر نيز از همان مسير فراخواني خواهد شد. پس كافي است همه فايل‌هاي استفاده شده در برنامه كه مسير آنها به صورت نسبي تعريف شده‌اند، همراه فايل اجرايي روي CD يا DVD كپي شوند تا در موقع لزوم فراخواني و اجرا شوند.

براي راحتي كار و ايجاد نظم هنگام طراحي يك نرم‌افزار چندرسانه‌اي بهتر است در مسير دلخواهي از درايو كامپيوتر خود يك پوشه با نام پروژه خود بسازيد و داخل آن پوشه، پوشه‌هاي متفاوتي براي جاي دادن فايل‌هاي صوتي، تصويري و عكس تعريف كنيد و در تعريف مسير نسبي فايل نيز پيش از نام فايل، نام پوشه فايل مورد نظر را بيفزاييد.

مثلا براي فايل ياد شده به جاي مسير اول از مسير:

«SrcDir»Audioclick.mp3

استفاده مي‌كنيم با اين كار از شلوغي مسير اصلي پروژه جلوگيري كرده و به صورت منظم هر فايل را در پوشه مربوط به خود قرار خواهيم داد.

براي اجراي خودكار CD يا DVD توليد شده نيز لازم است يك فايل متني با نام autorun.inf به كمك نرم‌افزار Notepad در پوشه اصلي پروژه ايجاد كرده، داخل آن، كد زير را قرار دهيم.

[autorun]

OPEN=«نام فايل اجرايي.EXE»

ICON=«نام آيکن.

ico,0»

در هنگام رايت سي دي نهايي نيز كافي است فقط محتويات داخل پوشه اصلي پروژه، شامل فايل اجرايي، فايل autorun.inf و پوشه‌هاي حاوي فايل‌هاي پروژه را روي CD منتقل كنيد.

نويد حاتمي


www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست

:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , آموزش های کاربردی , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: